Ny på Norditek men gammal i gamet

Hur bygger man en eftermarknad i framkant? Det vet Emanuel Hauptmann! Ny på Norditek men gammal i gamet. Att prata med Emanuel är aldrig tråkigt och idéerna på hur man bygger en grym eftermarknad, de är många.

Du lämnar automationsbranschen och rollen som Nordenansvarig Eftermarknad för att i stället hjälpa oss på Norditek, varför? 

– Återvinningsbranschen är jättespännande just nu och eftermarknaden har blivit väldigt viktig för Norditek, både eftersom man växer stadigt och eftersom kunden förväntar sig rätt service och support utan krångel. Här finns en spännande utmaning att skapa något riktigt bra, tillsammans med att driva och utveckla reservdelsförsäljningen. Det är också intressant att få jobba med den cirkulära omställningen på ett företag med mycket framåtanda.

Hur funkar en riktigt bra eftermarknad enligt dig?

– En bra eftermarknad börjar i en riktigt bra förståelse för kundens behov. Det behövs för att kunna ha en god framförhållning och leverera rätt service och reservdel när det behövs. För vår del är maskiner ofta konsekventa då driftmiljön är förutsägbar så det finns stor potential att boka in och planera bättre kring service och support. Det är en enkel sak att börja med. På längre sikt finns massor att göra inom området, på Volvo jobbade jag mycket inom det prediktiva med uppkopplade tjänster, fordonsstyrning och förarbeteenden. På Norditek har vi goda möjligheter att använda mer tillgänglig data för att förutse och förebygga driftstopp samt optimera produktionen.

Okej, så hur får vi det att hända?

– Jag kommer lägga stor vikt vid att sätta sig mig in i och förstå kundens olika problem så det blir ut på vägarna och träffa kunder. Sen handlar det om att säkerställa stort egenansvar hos medarbetarna och se till att alla experterna, servicepartners och tekniker, har rätt förutsättningar. Vi måste göra kloka avvägningar, det som är tekniskt kritiskt är till exempel inte alltid det mest kommersiellt kritiska. Vi ska även bli bättre på helhetsupplevelsen med saker som chattsupport, e-handel och att få svar direkt på sina frågor. Idag har industriföretagen nästan lika stora förväntningar på sig som konsumentföretagen att leverera en riktigt bra kundupplevelse, kunderna har vant sig vid en nivå. Och kan man inte leverera det så behöver man åtminstone vara bra på att förklara varför det inte är möjligt. 

Du har nyss kommit hem från branschens största mässa Bauma. Som ny i branschen, vad har du med dig för intryck hem?

– Alla pratar återvinning! Till och med de som traditionellt bara brukar spränga och krossa, branscher som betong och gruvindustrin, där börjar man prata återvinning istället för jungfrulig brytning och det är ju väldigt positivt med tanke på alla utsläpp vid nybrytning. Annars var det en enorm mässa, väldigt påkostad och otroligt många maskiner på plats. Det var också kul att se att användarvänlighet hamnat mer i fokus även i den här branschen. Inom serviceområdet handlar det om att det ska vara lätt att byta reservdelar och lätt och följa slitaget. Det går mot att bli mer pedagogiskt och tydligare hur och när du byter delar, det ska bli lätt att göra rätt helt enkelt vilket är bra.

Slutligen, ville du bli eftermarknadschef när du var liten?

– Nej, det var inte självklart. Jag valde mellan brandman och det. 

Tack för intervjun, varmt välkommen och nu kör vi!

Kontakta oss

Vad kan vi hjälpa dig med?

Välkommen att kontakta oss så berättar vi mer om hur du kan maximera din återvinning.