Andreas Pettersson är ny Regionchef för Mälardalen hos Norditek från och med den 7 mars. Och han tror att Norditek har alla möjligheter att växa på marknaden.
Vad kan Norditek erbjuda i Mälardalen som inte redan finns där?
– Att man har ett starkt erbjudande är bevisat så det handlar mycket om att finnas på plats för att visa upp erbjudandet och att erbjuda alla kringtjänster genom lokal närvaro. Till att börja med kommer jag att bygga upp den lokala närvaron med lokaler och uppställningsplatser för maskiner. En annan viktig uppgift är även att säkra eftermarknaden med både reservdelar och servicepartners på plats. Tack vare att jag jobbat över hela landet med alla möjliga entreprenadbolag så har jag redan ett bra kontaktnät.
Vad är styrkan i Norditeks erbjudande som du ser det?
– Dels flexibiliteten i anläggningarna som krävs för att lösa mer komplexa problem men också hyr/köp-modellen som gör att vi faktiskt kan komma ut och testköra material hos kunden innan kunden behöver köpa maskinerna. Det gör att vi kan visa vilken ekonomi som finns i ett projekt som kunden kanske inte hade vågat satsa på själv.
Vad är din egen erfarenhet av Norditek från tidigare?
– I flera tidigare tjänster jag haft har jag använt Norditeks maskiner som siktverk, krossar, magneter, och så vidare, så jag känner mig otroligt trygg med att representera deras produkter och den flexibiliteten som finns i de mobila anläggningarna. Att man lyckas väl i de regionerna man är verksam i idag är det inget snack om så nu ska det bli otroligt roligt att få etablera företaget i Mälardalen och även jobba längre upp i Norrland där jag kommer från.
Vad tycker du är roligast med den här branschen?
– Miljöbranschen och avfallssektorn är otroligt intressanta just nu med en ständig utveckling. Det händer något nytt hela tiden och det finns massor av svåra men spännande sorteringsprojekt där det handlar om att avskilja besvärliga material. Jag gillar när man behöver tänka till ordentligt för att hitta på egna och unika lösningar.
– Dessutom gillar jag den nära kundkontakten man får när man får träffa nytt folk och kan hjälpa till med rätt lösningar. Att få kunden att se ekonomi i ett projekt som man kanske inte trodde var möjligt är extra kul. Så att få jobba i nära samarbete med kunden och få utveckla nya lösningar inom sortering och krossning, bearbetning och förädling passar mig perfekt. Mobila lösningar är också något jag arbetat med under många år tidigare eftersom det finns enorma besparingar både i pengar och för miljön. Vi ska inte transportera material i onödan utan det ska tas om hand om det ute hos kund/plats istället där det är möjligt.
Vad kommer vara din största utmaning i den nya tjänsten?
– Även om vi har de tekniska lösningarna som krävs och den lokala närvaron så kommer det vara en utmaning att övertyga kunder om vad som faktiskt är möjligt att göra. Så då handlar det om att kunna visa upp vad vi kan göra materialet, att få vända lite upp och ner på det som är den traditionella sorteringen.
Hur ska du göra det?
– Genom att visa på värdet av det som går att göra. Genom att få kunderna att vilja titta på nya lösningar och mana dem till ett bättre miljötänk. Men framför allt att visa ekonomin i det, att det genererar mer intäkter, för det är då det händer.